Veerkracht

Draagkracht versus draaglast

Draagkracht versus draaglast

Het leven is geen ponykamp… Soms zit het tegen en blijft die tegenslag maar duren. Hoe ga je daarmee om?

Het helpt alvast om veerkrachtiger in het leven te staan. Hierover spreek ik ook met Cynthia Reekmans in haar programma ‘My Beautiful Life’. Je vindt die aflevering hier: https://tvplus.be/artikel/een-veerkrachtig-leven

Als we het over veerkracht hebben, gebruik ik graag het beeld van riet versus een boom. Beeld je een stevig onweer in met heftige rukwinden. De boom verzet zich tegen de wind, maar als hij niet kerngezond of goed geworteld is, riskeert hij om te vallen of te breken (en misschien nog andere slachtoffers te maken). Het riet wordt dooreengeschud, maar trotseert de storm.

Ik merk in mijn praktijk dat toch heel wat mensen dit niet meer kunnen dragen of (ver)dragen wat ons nu allemaal overkomt, de corona-crisis, de zoveelste golf, alles rond de vaccinaties… We kunnen niet anders dan dit ondergaan, we moeten erdoor. Soms lukt dat, soms lukt dat minder en gaan we er onderdoor.

Veerkracht is niét dit allemaal verstoppen, je sterk houden, nooit gestresst zijn, nee het is omgaan met al die omstandigheden… terugveren dus…

Maar ja soms is het emmertje vol…

Draagkracht versus draaglast

Als je draaglast zwaarder doorweegt dan je draagkracht, dan hel je over naar de verkeerde kant. Je hebt geen energie, voelt je niet goed in je vel en alles is véél zwaarder om te dragen.

Het is dus een kwestie om in te zetten op Zelfzorg, Mindset en Verbondenheid.

Zelfzorg

Zorg fysiek goed voor jezelf: veel drinken, gezond eten, genoeg slapen,… Het lijkt evident maar we zondigen hier toch vaak tegen. In deze blog lees je ook meer over het belang van zelfzorg: https://esthersimons.be/zelfzorg

Adem! Je ademhaling is de kortste weg naar rust… èn je hebt deze altijd bij.

Zorg dat je batterij goed gevuld blijft. Hoe je dat doet? Dat lees je hier: https://esthersimons.be/meerenergieopjewerk

Leer stress herkennen in je lichaam? Waar zitten jouw alarmbellen? Als je je hier van bewust wordt, dan kan je op tijd wat rust inlassen.

Mindset

Zorg voor een positieve mindset. Wees geen ‘kalimero’ maar kijk wat je wèl kan doen.

Wil je meer weten over de groeimindset? Lees dan deze blog: https://esthersimons.be/groeieneenmust

Verbondenheid

Als je stress ervaart, kruip dan niet in een hoekje. De mens is een sociaal dier en heeft andere mensen nodig. Door liefde en vriendschap komt er oxytocine vrij waardoor het stresshormoon vermindert en je angst vermindert.

Dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Sommige mensen hebben graag véél contacten, anderen houden het liever bij minder maar diepgaandere contacten. Een goed gesprek, je gehoord en begrepen voelen, het helpt allemaal. Omring je met de juiste mensen met een positieve ingesteldheid en investeer energie in de juiste sociale contacten. Kies wijs, kies voor mensen die je energie geven en je steunen.

Wat hebben Cynthia en ik daar trouwens vast op die foto? Dat zie je in de aflevering: https://tvplus.be/artikel/een-veerkrachtig-leven Je krijgt er op het einde nog een praktische oefening gratis bij!

Ik wens je veel Veer-Kracht!

Esther

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer lezen?

Ik stop ermee!

Ik stop ermee!

Over groeien als mens en ondernemer; over sterke waarden.